Rumah

Tuesday, July 12, 2011

Kudapan Pagi



Sekejap tadi lepas minum dengan kawan kat area cheras aku singgah sekejap kejap kat bank nak cucuk duit. Adalah sekumpulan remaja Melayu  lelaki dan perempuan yang aku anggarkan dalam lingkungan 16 atau 17 tahun duk melepak tepi bank. Aku tengok jam sekitar pukul 1 Pagi sekarang. Ish budak-budak ni tak sekolah ke esok, mak bapak dia orang tak marah ke duk melepak jantan betina pukul 1 pagi ni. Macam-macam terdetik dalam hati aku.  Apabila aku perati lama-lama aku terkejut beruk ada botol arak di sebelah budak popuan tu. Isap rokok pulak mcm asap keretaapi.

Mampus...umur belasan tahun dah pandai isap rokok dan minum arak aku tak tahu nak jadi apa dengan budak-budak ni. Aku pikir balik kemana hala tuju dia orang nanti???. Entahlah nak tegurkan tak pasa-pasal dia orang jawab mak bapak kita orang pung tak pernah ambik kisah waklu abg nak tegur...Itulah realti remaja pada hari ini...Kang aku pulak yang naik angin bagi penampar..ishh..ishh..takperlah, lantak dia oranglah...

Mcm mana ni nak buat untuk mengatasi masalah ini...yang remaja dengan masalah sosial remaja tapi ko orang jangan lupa baca balik kisah Sebuah Bingkisan Kartasis yang aku tulis tu, RETUA pun dengan masalah sosial dia. Jadi di mana puncanya masalah ini semua. Aku pernah tengok depan mata aku bagaimana seorang pakcik tua yang aku yakin umur 70 tahun bak kata pepatah jawa " Kubur kata mari , rumah kata pergi" masih nak cari maksiat kat luar. Pegang gelas pung terketar-ketar. Jadi aku tinggalkan persoalan ni untuk ko orang pikir di mana puncanya sedang setiap orang mengimpikan rumahku syurgaku dalam perkahwinan atau dalam hidup berkeluarga. Kadang-kadang dia orang bukan tak tahu agama pung rasa-rasa pengetahuan agama dia orang kalah ko orang..hehheh...takperlah fikir-fikirkanlah.wassalam....

No comments: